Unele vor dispărea, altele vor apărea în loc. Pentru că automobilul evoluează constant, în curând va trebui să ne obişnuim cu sisteme noi, unele desprinse parcă dintr-o carte science-fiction. Acestea vor intra în echiparea de serie a tuturor modelelor noi în perioada urmtătoare, scrie automarket.ro.
Toate aceste sisteme există în acest moment, dar majoritatea sunt dotări opţionale sau echipează doar modele high-end. În viitorul apropiat, ele se vor răspândi şi vor intra cel mai probabil pe lista de dotări standard ale automobilelor de orice fel, indiferent de segment.
În continuare vă prezentăm 10 dintre aceste sisteme:
Head-up Display
Este un afişaj digital proiectat direct pe parbriz în raza vizuală. Este o tehnologie împrumutată din lumea aviaţiei militare, piloţii avioanelor de vânătoare fiind obişnuiţi de ceva vreme să primească informaţii direct în raza vizuală. Avantajul este că cel de la volan poate afla informaţii despre traseu, viteză sau alţi parametii ai automobilului fără a-şi lua ochii de la drum.
Start-Stop şi recuperarea energiei cinetice
Acest sistem opreşte motorul atunci maşina staţionază la un stop, de exemplu, pentru a economisi carburant şi a reduce emisiile poluante. În plus, sistemele de astăzi recuperează energia cinetică generată în timpul frânării și o reutilizează fie pentru alimentarea unor consumatori mici, fie pentru a spori puterea motorului la sarcină maximă.
Frânare completă de urgenţă automată
În caz că cel de la volan este distras şi maşina din faţa sa opreşte brusc, automobilul se va opri automat la viteze mai mici de 30-50 km/oră, sau cel puţin va limita rezultatele impactului. În viitor, acest sistem se va generaliza, având grijă ca cel de la volan să oprească mereu la timp chiar şi când este distrat.
Camera de luat vederi pentru marșarier şi parcarea automată
E suficient să apeşi un buton, maşina va identifica un loc de parcare lateral şi apoi îşi indică ce să faci. Cel de la volan va acţiona doar cutia de viteze şi pedalele, de volan ocupându-se sistemul electronic. Ford, Volvo, Land Rover oferă deja acest sistem, iar în viitor îl vom vedea din ce în ce mai des.
Cruise control + limitator de viteză
Cruise control-ul este doesebit de util pe autostradă, iar variantele moderne folosesc un radar frontal care permite menţinerea vitezei în timp real faţă de automobilul din faţă. Practic, cel de la volan trebuie să aibă grijă doar de volan. Iar Volvo a anunţat de curând că a dezvoltat un sistem cruise control automat ce va acţiona şi volanul.
Motor turbo de cilindree mică
Sunt suficinent de puternice şi au avantajul de a oferi cuplu mai mare faţă de un motor aspirat clasic, iar acest cuplu este disponibil de la turaţii joase. Ford, Renault, Dacia, Volkswagen, toţi constructorii de volum, au îmbrăţişat această tehnologie, iar ea se va generaliza în curând.
Display tactil
Ecranele de dimensiuni din ce în ce mai mari, obligatoriu color şi eventual cu funcţie tactilă, devin parte din dotările automobilelor moderne. Tehnologia a devenit abordabilă, chiar şi Dacia oferind un astfel de ecran pentru modelele Sandero şi Logan pentru doar 300 euro. Este simplu şi elegant să ai toate sistemele la îndemână, putând selecta diverse comenzi doar prin intermediul aceluiaşi ecran.
Internet
Datorită conexiunilor de date de mare viteză prin intermediul reţelelor GSM, câţiva constructori premium oferă deja acestă posibilitate. BMW, Audi, Mercedes îşi răsfaţă clienţii cu acces la internet prin intermediul sistemului maşinii, sau chiar prin hotspot în maşină. Ceilalți constructori de volum preferă deocamdată sisteme de navigaţie ce folosesc hărţi google sau alte informaţii online.
Apel de urgenţă automat
Un element apărut de curând este apelul automat către serviciile de urgenţă în caz de accident. Ford a introdus acest sistem pe modelele recente, dar el se împrăștie rapid în toată industria și va deveni element obligatoriu în SUA și Europa până în 2020. În caz de accident, automobilul va suna automat la 112, comunicând poziţia automobilului.
Avertizare unghi mort
Un sistem ce îl ajută pe cel de la volan într-un din eternele probleme: vizibilitatea. Senzori electronici monitorizează unghiurile moarte, iar dacă cel de la volan încearcă să facă o manevră, iar în unghiul mort este ascunsă o maşină, este avertizat prin intermediul unui semnal luminos amplasat în zona oglinzilor retrovizoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu