duminică, 5 decembrie 2010

10 sfaturi pentru conducerea maşinii pe zăpadă


Cei mai mulţi dintre noi credem că ştim ce trebuie să facem când mergem cu maşina pe zăpadă iarna. Dar sunteţi siguri că ştiti şi aplicaţi cele mai importante reguli la şofatul pe timp de iarnă? Vezi cele 10 reguli propuse de promotor.ro.

Prima regulă. Anvelope şi lanţuri de iarnă
Cauciucurile de iarnă au o compoziţie care le permite o rezistenţă mai bună la temperaturile joase şi asigură o aderenţă mai bună. Nu faceţi economii, luând doar două anvelope de iarnă, pentru roţile motoare. Astfel, se pot produce derapaje în foarte multe situaţii, care ulterior se soldează cu nişte cheltuieli mult mai mari.

Folclorul mai spune că e bine să dezumfli puţin cauciucurile iarna - fals. Dezumflarea lor poate duce la pierderea presiunii, deteriorarea pneului şi chiar la pierderea controlului maşinii.

Pneurile de iarnă au, însă, şi ele limitele lor. În caz de zăpadă abundentă sau zăpadă îngheţată, este necesară montarea lanţurilor de iarnă. Atenţie, nu rulaţi pe asfalt uscat cu lanţurile de iarnă montate pe pneuri.

Regula 2. Este necesară curăţarea maşinii astfel încăt să obţinem o vizibilitate cât mai bună.

Înainte de a pleca, trebuie curăţate geamurile de zăpadă şi gheaţă, dar şi oglinzile retrovizoare. Atenţie, racletele ieftine pot produce zgârieturi pe parbriz, deci e de preferat folosirea unui spray anti-îngheţ pentru geamuri şi o racletă cu un plastic mai moale. Atenţie la ştergătoare - deterioraţi cauciucul dacă daţi jos gheaţa de pe ele cu racleta.

Regula 3. Este recomandată spălarea maşinii o dată pe săptămână, mai ales în condiţii de iarnă grea.

Regula 4. Este mai bine să plecaţi cât mai repede după pornirea motorului. Pe zăpadă, se porneşte uşor, nu se bruschează maşina

Regula 5. Circulaţi cu viteză redusă şi fiţi foarte atenţi la trafic.

E recomandabil ca, pe drumurile înzăpezite, să circulaţi mai încet decât vă impun limitele de viteză legale. Astfel, puteţi fi mai atenţi la trafic şi puteţi reacţiona mai devreme în caz de necesitate.

Regula 6. Încercaţi să evitaţi situaţiile în care trebuie să frânaţi brusc. Încetiniţi din timp, astfel încât să nu fie necesară frânarea bruscă.

Regula 7. Circulaţi cu prudenţă şi, în caz de derapaj, încercaţi să nu intraţi în panică, ci concentraţi-vă pe redresarea maşinii.

În cazul maşinilor cu tracţiune faţă, se poate întâmpla ca, în curbe, inerţia maşinii să conducă la un pronunţat caracter subvirator. Adică, într-o curbă la stânga riscaţi să ieşiţi de pe şosea, într-o curbă la dreapta riscaţi să intraţi într-o maşină de pe contrasens.

Atunci când se sesizează tendinţa de derapare, în primul rând trebuie luat piciorul de pe acceleraţie, pentru ca, o dată cu reducerea vitezei, roţile să capete o motricitate mai bună. Dacă intrarea într-un obstacol nu mai poate fi evitată, măcar o viteză mai redusă va însemna daune mai mici.

Frânarea într-un viraj pe zăpadă este contraindicată, mai ales în cazul maşinilor fără ABS, care nu mai pot fi redresate. Maşinile cu ABS au o şansă mai mare să ajute şoferul la evitarea unui accident, deoarece direcţia poate fi manevrată.

Regula 8. Pe timp de iarnă, farurile aprinse asigură o vizibilitate mai bună pentru ceilalţi participanţi la trafic.

Regula 9. Încearcă să nu intri în maşină cu zăpadă pe haine sau pe încălţăminte.

Regula 10. Verifică periodic sistemul electric, în principal bateria. Foloseşte lichid antigel performant, precum şi lichid adaptat pentru spălarea parbrizului. Verifică starea lichidului de frână, dar şi cablul frânei de mână.

Sursa: promotor.ro

Niciun comentariu: