Avem pentru voi un scurt ghid de cumpărare a unei maşini, indiferent că e
nouă sau second-hand. E bine să cântărim cu grijă avantajele şi dezavantajele,
fără a compara mere cu pere.
Sunt 7 chestiuni la care trebuie
să fii atent dacă vrei o maşină de circa 7-14.000 de euro, indiferent dacă e
nouă sau second-hand. Aceste elemente fundamentale te vor ajuta, sperăm noi, să
alegi în cunoştinţă de cauză ce maşină cumperi în această zonă de preţ.
Iată-le, pe scurt.
1. Câţi bani am?
În traducere: maşina personală reprezintă o cheltuială. Practic, dacă
preţul maşinii este X, ar trebui ca bugetul alocat maşinii să fie cu măcar
10%-15% mai mare. Altfel te trezeşti că bugetul familiei „sifonează” mai mult
decât normal. Ar fi binevenită o estimare a costurilor de rulare şi întreţinere
pe o perioadă de câţiva ani (cât crezi că veţi folosi maşina), ca să îţi faci o
idee cam câţi bani va „păpa” aceasta. E important pentru planificarea lunară a
bugetului, mai ales în cazul familiştilor.
Atenţie la o capcană obişnuită, aşadar: nu căuta o maşină nouă fix la
suma cea mai mare pe care o poţi da, ci una aflată puţin sub ea. Altfel vei
rămâne cu maşina în parcare. La maşina second-hand alocă cel puţin 20% pentru
reparaţii, deci, din nou, nu da toţi banii pe ea.
2. Pentru ce îmi trebuie maşina?
Vrei maşină pentru că ai nevoie cu adevărat de transport personal sau
pentru familie? Ori doar pentru ideea că îţi conferă libertate şi te scapă de
aglomeraţia transportului în comun? La capitolul necesităţi reale, dacă bugetul
chiar e limitat, trebuie prioritizat pragmatismul. Tentaţiile ţinând de look,
feeling şi modă auto îţi gâdilă orgoliul pe moment, dar costă.
Ţi-e jenă să te afişezi într-o Dacia, fie ea şi nouă şi bine dotată? Eşti
snob, pentru că sunt zeci de mii de vestici care nu au greţurile astea.
Dimpotrivă, dacă tocmai ai dat toţi banii pe o versiune cheală de maşină
străină dar cu blazon, felicitări, bine ai venit în clubul fraierilor fuduli.
Ia-ţi o maşină adaptată nevoilor tale, nu visurilor de a-i impresiona pe
ceilalţi. La sub 14.000 de euro, pe cine crezi că vei impresiona?
3. Cât timp voi ţine maşina?
Este esenţial să ştii dinainte cât timp vei dori să ţii maşina, pentru a
nu pierde bani degeaba din cauza devalorizării ei. Dacă ştii că te plictiseşti
repede, poate ar fi mai bine să iei un second-hand cu rulaj mic şi vechi de
maxim 2 ani, care deja e mai ieftin cu 30% - bani pe care nu-i pierzi tu. La
polul opus, dacă ai foarte puţini bani, poţi lua şi o „rablă” veche de 10 ani,
care va sfârşi însă la REMAT – vei şti dinainte câţi bani pierzi pe ea. Pe de
altă parte, dacă ştii că vei ţine maşina cel puţin 5-7 ani, atunci una nouă e
cea mai indicată.
4. Cât de mult mă interesează siguranţa personală?
Tehnologiile de siguranţă au evoluat dramatic în ultimii 10 ani, aşadar o
maşină nouă are ABS mai eficient, vine standard cu ESP, dar în general are şi
alte avantaje care ţin de ultimele tehnologii: şasiu mai rigid, airbaguri mai
multe şi mai eficiente, sisteme de asistenţă a şoferului. Pe de altă parte,
până în 14.000 de euro s-ar putea să nu ai acces la acestea, dar ele să fie
prezente pe o maşină veche de 4-5 ani, la aceiaşi bani. Nu neglija siguranţa
personală doar pentru că maşina nouă arată „ţiplă” sau pentru că cea veche are alte
dotări!
5. Ce motorizare îmi este potrivită?
Maşinile noi au motorizări mai moderne, cu consumuri mai mici şi nivel
redus de poluare. Dar în aceiaşi bani vei obţine motoare cert mai puternice de
la maşini mai vechi, eventual chiar premium. Nu te grăbi însă – de multe ori
acestea nu îţi sunt realmente necesare şi te costă foarte mult. Alege cu capul,
nu cu inima, pe cât posibil. Nu te uita la cilindreea mică a motoarelor noi,
uită-te la puterea dezvoltată, dar şi la consumul mediu, taxe etc. Un motor îţi
este potrivit dacă este adaptat utilizării pe care vrei să o dai maşinii – te
vei chinui cu 60-70 de CP dacă vei fi des cu familia, dar şi 200 de CP sunt cam
mult dacă nu vei ieşi des din oraş...
Ţine cont de reparaţiile uzuale necesitate de motoarele maşinilor rulate
– documentează-te pe forumurile mărcii respective pentru a vedea cât de des
pică lucrurile „grele” la respectivul model. Aici, o maşină nouă are avantajul
garanţiei, dar şi a faptului că vei şti cum a fost condusă.
6. Ce dotări-cheie îmi sunt absolut necesare?
O maşină nouă te poate atrage prin dotările sale de top, dar până în
14.000 de euro nu prea te atingi de ele. Este bine să alegi, pe lângă dotările
de siguranţă, şi pe cele care îţi oferă un minim de confort: aer condiţionat,
geamuri electrice, senzori de parcare. Dacă maşina nouă nu are măcar aceste
elemente, viaţa ta în ea va fi destul de tristă. Pe de altă parte, nu te uita
că maşina veche are navigaţie, căci de multe ori aceasta nu cuprinde şi
România. Uită-te mai ales dacă are conectivitate USB sau AUX şi dacă poţi
asculta MP3-uri la sistemul audio – căci de multe ori muzica îţi va fi singurul
companion.
Tapiţeria maşinii are un rol determinant în privinţa modului în care va
arăta maşina peste câţiva ani. Dacă e maşină nouă, alege cea mai de calitate
tapiţerie posibil, va fi mai fiabilă în timp. Dacă e maşină veche, verifică
rosăturile şi „gropile” din scaune. Ele trădează şi vechimea reală a maşinii...
7. Contează garanţia?
Un punct forte al maşinilor noi îl reprezintă garanţia oferită de
producători. În ultimii ani, aceasta a crescut de la numai un an la trei ani
sau cinci, ba chiar şi şapte ani (în anumite condiţii). Verifică însă dacă e
transferabilă! Dacă o iei de la dealeri de maşini rulate, fii atent la
detaliile contractului, pentru a nu te trezi că de fapt n-ai niciun fel de
garanţie! Normal, dacă vei cumpăra o maşină rulată de la un samsar sau un
particular, chiar că nu vei avea niciun fel de garanţie. Dacă pentru tine asta
e extrem de important, atunci ia o maşină nouă şi gata.
Sursa: Promotor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu