marți, 4 februarie 2014

Ce s-ar întâmpla dacă piaţa auto din România s-ar uni cu cea din Republica Moldova

În mai puţin de două luni Rolls Royce a anunţat livrarea unui model de 250.000 de euro pe piaţa din Republica Moldova, iar Ferrari, prin importatorul din România şi un partener local, a anunţat deschiderea la Chişinău a unui showroom.
Piaţa de peste Prut devine astfel tot mai atractivă pentru mărcile de lux. Cum ar arăta o piaţă a României unită cu cea a Republicii Moldova?
În cazul unificării pieţei auto cel mai mare „impact“ ar fi pe segmentul de lux, unde vânzările ar creşte cu aproape 60%. În Re­pu­blica Moldova s-au vân­dut anul trecut aproape 100 de auto­mobile de lux, în timp ce în România aproape 170, luând în calcul mărcile Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce şi Porsche.
Spre exemplu, anul trecut s-au vândut peste Prut două automobile Rolls-Royce, unul Wraith şi unul Ghost, ambele de peste 250.000 de euro, în timp ce în România nu s-a înma­tri­culat niciun model al constructorului britanic. De asemenea, şi în ceea ce priveşte vân­zările Bentley, Moldova „ţine aproape“ de Ro­mânia – 6 maşini dincolo de Prut, 10 în România.
„Faptul că vedem peste Prut vânzări ridicate de maşini de lux, cum ar fi Rolls-Royce, Bentley sau Porsche nu este nimic altceva decât o caracteristică a ţărilor înapoiate unde nu există maşini de mijloc deoarece acolo oamenii ori sunt foarte săraci, ori foarte bogaţi şi implicit sunt puţini cei ce-şi permit maşini din categoria medie. Cel mai clar exemplu în acest sens este Moscova, unde vedem mai multe automobile Ferrari sau Lamborghini decât în întreaga Europă“, a spus Nicolae Sorescu, şeful reţelei de dealeri a grupului Rădăcini şi unul dintre cei mai longevivi executivi din piaţa auto locală.
Peste Prut se realizează doar a 15-a parte din vânzările de maşini noi din Ro­mâ­nia din cauza veni­turilor foarte mici ale populaţiei, la jumătate comparativ cu cele de aici.  Vân­zările de autoturisme în Republica Moldova au crescut anul trecut cu aproape 6% faţă de anul anterior, la un volum de puţin peste 4.400 de autoturisme, cât vânzările medii din două judeţe din România. Pe piaţa locală s-au vândut anul trecut 68.700 de maşini noi. Cumulat însă, cele două pieţe ar trece de 73.000 de masini.
„Dacă ar fi să ne imaginăm „unirea“ la nivel de piaţă auto, vânzările din Republica Moldova nu ar avea un impact foarte mare asupra cifrei înregistrate anul trecut în România, cel puţin în prima etapă. Doar 13,7% dintre cei care au procurat o maşină pe parcursul lui 2013 în Rep. Moldova au optat pentru un automobil nou, pe când în 2008 cota acestor maşini trecea de 40%. Prin urmare, dacă lucrurile nu se vor schimba, nu se va schimba nici dorinţa clienţilor moldoveni de a opta pentru o maşină nouă, chiar dacă aceştia văd tot mai mult avantajele unui automobil nou“, a spus Constantin Mihalachi, editor-şef Autostrada.md şi analist al pieţei auto din Rep. Moldova.

Volumul redus al pieţei de peste Prut este limitat şi datorită faptului că în Rep. Moldova salariul mediu net este de aproximativ 160 de euro pe lună, faţă de 360 de euro în România. În plus, dacă anul trecut în România s-au vândut 3,6 maşini noi la mia de locuitori, În Rep. Moldova s-a vândut 1,2 maşini la mia de locuitori, valoare similară cu cea întâlnită doar în cele mai sărace judeţe din România precum Vaslui, Olt sau Giurgiu.
Spre comparaţie, în România un salariu mediu similar cu cel din Rep. Moldova era înregistrat în 2004, când potrivit Institutului Naţional de Statistică, salariul mediu net era de 150 de euro.
Anul trecut importurile de maşini second-hand au crescut pe piaţa vecină la aproape 32.000 de maşini, în condiţiile în care din 2013 vechimea maşinilor ce pot fi importate a crescut de la opt la zece ani.
Pe de altă parte, în timp ce în România raportul dintre maşinile noi şi cele second-hand a fost de unu la patru anul trecut, în Moldova a fost de unu la şapte.
În plus, în prezent gradul de motorizare în Rep. Moldova e de 156 de maşini la mia de locuitori potrivit datelor Băncii Mondiale, adică o valoare similară cu cea din România din urmă cu zece ani.
„Vorbind despre importurile auto­mobilelor second-hand, odată cu aspiraţiile europene pe care le are guvernarea de la Chişinău, aspiraţii care ar putea în viitor să se transforme în acceptarea ţării noastre în Uniunea Europeană, există păreri că importurile acestor maşini ar putea să crească şi mai mult. Însă acest lucru va fi valabil doar în cazul în care puterea de cumpărare a moldovenilor nu va creşte în anii ce urmează“, a concluzionat Mihalachi.
autor: Bogdan Alecu
sursa: zf.ro

Niciun comentariu: