vineri, 18 octombrie 2013

Studiu: Cât costă o maşină într-un an - costuri de utilizare şi întreţinere


Oricine şi-a cumpărat vreodată o maşină ştie că există şi alte costuri care ar trebui luate în considerare atât înainte de cumpărare, cât şi după. 
Pe lângă preţul de achiziţie, un autoturism cu care se circulă frecvent va cere constant bani, scrie promotor.ro.
Exerciţiul începe cu o maşină nouă configurată pe site-ul oficial al producătorului. Mai exact, am construit virtual un Ford Focus hatchback cu motor pe benzină de 1,0 litri EcoBoost, care dezvoltă 125 de cai-putere şi care are, potrivit producătorului, un consum mediu de 5 l/100 km.
Am ales echiparea Sport, ce include echipamente standard precum climatizare automată, scaune faţă sport, faruri de ceaţă şi altele, după care am ales de pe lista de opţionale un sistem de alarmă, un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, geamuri electrice spate şi sistemul cruise control.
În total, maşina pe care am creat-o costă 19.250 de euro cu TVA inclus, plus taxa de înmatriculare în valoare de 45 de euro. Adică 19.295 de euro. Dar acest preţ e valabil doar pentru cei care îşi permit să scoată din buzunar aproape 20.000 de euro bani gheaţă. 
Pentru exerciţiul nostru am ales un leasing auto pe trei ani, cu un avans de 3.105 euro. După ce s-au scurs cele 36 de luni ale leasingului, valoarea totală a dobânzii şi a taxelor plătite la bancă ajunge la 2.131 de euro. Asta înseamnă că la sfârşitul celor trei ani de rate lunare maşina ar fi costat 21.532 de euro, cu 2.237 de euro mai mult decât dacă ar fi fost plătită cu bani gheaţă.
Dar plăţile nu se opresc aici. După cumpărarea maşinii vine plata asigurării obligatorii RCA, care în cazul maşinii noastre costă în jur de 244 de euro. Mai departe, dacă maşina va circula des şi prin afara oraşelor, înseamnă că trebuie cumpărată şi o rovinietă, care costă 28 de euro pe an pentru autoturisme.
Până acum am adunat costuri anuale de 272 de euro pentru Fordul nostru.
Dar bineînţeles că nicio maşină nu poate circula fără combustibil, aşa că am făcut un calcul teoretic şi pentru banii care vor fi cheltuiţi în fiecare an pe benzină. Chiar dacă producătorul pretinde un consum mixt de 5 l/100 km, de fapt, consumul va fi undeva în jurul valorii de 6 l/100 km în caz că se conduce calm. Astfel, dacă maşina va parcurge 15.000 de kilometri anual, costul total al benzinei va fi de aproximativ 5.700 de lei, adică în jur de 1.260 de euro la rata de schimb din prezent.
Şi iată cum costurile anuale pentru Fordul nostru au ajuns la 1.532 de euro, pe lângă cei 19.295 de euro plătiţi pentru a cumpăra efectiv maşina cu bani gheaţă şi pentru a o înmatricula.

În concluzie, o maşină, fie ea nouă sau la mâna a doua, nu va costa niciodată doar atât cât scrie pe lista de preţuri sau în anunţul de vânzare, pentru că o maşină trebuie să funcţioneze, iar ca să funcţioneze are nevoie de bani.

Niciun comentariu: